نگاهی اجمالی به علم روانشناسی رنگ
بروزرسانی شده در: 11 فوریه 2017 ساعت 18:51 نویسنده: آرا
  • هر رنگی با خود حس متفاوتی را به همراه دارد و همان طور که شاهد آن هستیم و علم روان‌شناسی ثابت کرده، هر فردی به رنگی خاص علاقه نشان می‌دهد. حتما وقتی که شما لباس دکترها و پرستارها را می‌بینید، اولین موردی که به ذهنتان می‌رسد استریل بودن آنها است. زیرا رنگ لباسشان سفید است! از طرفی در باشگاه‌های وزنه‌برداری رنگ آبی بر محیط سنگینی می‌کند، زیرا تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که وزنه‌برداران در فضای آبی رنگ بهتر عمل می‌کنند.

     

    از سوی دیگر رنگ‌ها به خوبی می‌توانند در احساسات شما تاثیر گذاشته و به طرز عجیبی حال شما را از این رو به آن رو کنند. دقیقا در دنیای دیجیتال هم رنگ‌ها حرف برای گفتن دارند و شما با روان شناسی رنگ می‌توانید روی مخاطبان خود تاثیر گذاشته و با ترکیب آنها، روی ذهن مخاطبانتان تاثیر بگذارید. البته قبل از اینکه یک رنگ را برای انتقال پیام انتخاب کنید، لازم است که یکی، دو مورد را بدانید.

     

    اول اینکه، با وجود این مورد که درک انسان‌ها از رنگ‌ها به شکل ذهنی است، اما خیلی از رنگ‌ها با تاثیرات روی
    محیط اطراف، معنی جهانی‌تری برای خود اتخاذ کرده‌اند. مثلا رنگ آبی همیشه به سردی و در برابرش رنگ قرمز به گرمی یاد می‌شود.

     

    دوم اینکه، درکی که از رنگ‌ها داریم بر فرهنگ استوار است. در خیلی از فرهنگ‌ها، دو رنگ سیاه و سفید، مرگ و سوگواری را تداعی می‌کنند؛ در حالی که در فرهنگ یونان این دو رنگ، تولد و زندگی را تداعی می‌کنند.

     

    داستان رنگ‌ها اینجا تمام نمی‌شود و من به زودی اطلاعات جالب‌تری در مورد رنگ‌ها منتشر می‌کنم که حتما می‌تواند در طراحی‌های شما تحول چشمگیری ایجاد کند.